چند سال پیش، کسبوکارها میتوانستند به خوبی پیش بروند، حتی اگر از استفاده از اینترنت و فناوری جدید برای گسترش دوری کنند. آن شرکت هایی که در آن زمان پیشگام دیجیتال بودند، قبلاً رقبای خود را پشت سر گذاشته اند. الان وضعیت چطوره؟امروز، به شدت به نفع فناوری تغییر کرده است. با توجه به داده های آماری زیر، حرکت از فیزیکی به دیجیتال برای ارتباط با مشتریان کاملا ضروری است. بنابراین، چرا از CRM برای فروش و بازاریابی استفاده کنیم؟در این مقاله به نقش CRM در فروش و بازاریابی می پردازیم:
نقش CRM در فروش و بازاریابی
به دلیل رقابت شدید، استفاده از روشهای قدیمی ارتباط با مشتریان مؤثرتر نیست و اینجاست که فناوری، یعنی سیستمهای CRM وارد بازی میشود. در زیر می توانید ۶ CRM برتر برای این دامنه را ببینید:
CRM مخفف مدیریت ارتباط با مشتری است و هدف اصلی آن کمک به کسب و کارها برای ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان است. در واقع، برخی از سیستمهای مدرن در حال حاضر بسیار فراتر از این محدودیت رفتهاند و به نرمافزار مدیریت کسبوکار تبدیل شدهاند و میتوانند بسیاری از جنبهها و فرآیندهای دیگر را مدیریت کنند، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.
-نقش CRM در فروش چیست؟
۱-بهبود مدیریت فروش
بر اساس یک مطالعه Aberdeen Group، ۶۳درصد از شرکت هایی که بالاترین رشد درآمد را از سرنخ های فروش در سال ۲۰۱۰ داشتند، از فناوری مدیریت سرنخ مانند CRM استفاده می کردند. این نرمافزار بینش عمیقتری در مورد پروفایلهای مشتریان بالقوه و تجزیه و تحلیل قوی برای شناسایی سرنخهای با کیفیت ارائه میدهد.
۲-فروش متقابل و فروش موثر
CRM دادههای زیادی از مشتریان مانند تاریخچه خرید، الگوهای رفتاری، ترجیحات آنها را برای شناسایی نیازهای آنها و ایجاد پیشنهادهای شخصی که احتمالاً برای مشتریان بسیار مرتبط است، جمعآوری میکند و نه تنها فروش و درآمد را افزایش میدهد، بلکه رضایت مشتری از خدمات را نیز افزایش میدهد.
۳-کارهای معمول کمتر
CRM در مدیریت فرآیندهای پیش پا افتاده ای که تفاوت کوچکی در سودآوری ایجاد می کنند، اما به زمان زیادی روزانه نیاز دارند، موثر است. در عوض، نمایندگان فروش می توانند بر بستن معاملات و دستیابی به مشتریان تمرکز کنند. علاوه بر این، CRM مستعد “عوامل انسانی” نیست، بنابراین بیشتر در برابر انواع مختلف خطاهای مرتبط با آن اثبات می شود.
۴-ردیابی و تجزیه و تحلیل
CRM قادر است داده های سرنخ را ردیابی کند و به شما امکان می دهد بازده سرمایه گذاری های سرنخ را ارزیابی کنید. این نشان می دهد که کدام منابع بیشترین درآمد را برای تمرکز روی آنها به ارمغان می آورند. عملکردهای تجزیه و تحلیل بیشتر شامل ایجاد پیش بینی فروش، نظارت بر خط لوله و نقاطی که مشتریان از آنجا خارج می شوند، مدیریت بودجه موثر و غیره است.
۵-ایجاد روابط با مشتری
امروزه تمرکز کسب و کار از به دست آوردن مشتریان جدید بیشتر به جلب وفاداری آنها تغییر کرده است، یا بهتر است بگوییم ایجاد اعتماد با مشتریان به یکی از مهمترین وظایف آن تبدیل شده است. CRM فرصت های متعددی را برای ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار فراهم می کند. اطلاعات مشتریان را جمعآوری میکند و اطلاعاتی را در مورد هر تعامل با آنها ارائه میکند و درک بهتری از نیازهای مشتریان و تضمین خدمات شخصیشده را امکانپذیر میسازد.
-نقش CRM در بازاریابی چیست؟
۱-بازاریابی چند کاناله
امروزه، CRM ها دارای عملکرد بازاریابی چند کانالی هستند که به اجرای کمپین های بازاریابی همزمان در کانال های مختلف فروش و نقاط تماس مانند ایمیل معمولی، ایمیل، موبایل، رسانه های اجتماعی، وب و غیره اجازه می دهد.
۲-برندسازی اجتماعی
ممکن است برای کسب و کارها (به ویژه استارتاپ ها) تبلیغ برند خود در چندین پلتفرم رسانه های اجتماعی سخت باشد. استفاده از CRM، نظارت و مدیریت حضور شرکت در رسانههای اجتماعی بسیار مؤثرتر و زمانبرتر است. این اجازه می دهد تا هر نام تجاری/محصولی را ردیابی کنید و فوراً به آنها واکنش نشان دهید، پاسخ کمپین های رسانه های اجتماعی را ارزیابی کنید، و غیره. علاوه بر این، راه حل های CRM می توانند فعالیت آنلاین مشتریان را نظارت کنند، که برای شناسایی آنچه برای آنها مهم است و کسب و کار ضروری است.
۳-تقسیم بندی و هدف گذاری بهینه شده
به لطف اطلاعات زیادی که CRM قادر به جمعآوری و ذخیرهسازی است، بازاریابان میتوانند بر اساس معیارهای متعدد، از موقعیت جغرافیایی گرفته تا جزئیات مالی، تعاملات قبلی و غیره، مشتریان را با دقت بسیار بیشتری تقسیمبندی کنند. بسیار بهتر مورد هدف قرار می گیرد و در نتیجه، پاسخ بهبود یافته و وفاداری به برند را دریافت می کند.
۴-بازاریابی داده محور
CRM بازاریابان را با بینش های مبتنی بر داده، نتایج کمپین های بازاریابی متعدد که به صورت ارقام اندازه گیری شده و در نمودارها و نمودارهای مختلف منعکس شده اند، توانمند می کند. این اطلاعات شرط لازم برای تخصیص کارآمد بودجه کمپین و تنظیم منابع است. ممکن است به معنای ردیابی تبدیلهای حاصل از فعالیتها و کمپینهای بازاریابی خاص باشد، و بدون شک در تعیین اینکه کدام تلاشها بهترین بازگشت سرمایه را به همراه دارند و باید ادامه یابند و کدام تلاشها از بین میرود، بسیار ارزشمند است.
مطالب مرتبط: